Fjordkongen
Kallesignal: JXAQ - IMO 7396422 - Hjemmehavn: Tromsø
Siste rederi: Simon Møkster Shipping, Stavanger
|
Siste status: Observert til kai i Havana 14.08.2018 (Shipspotting)
|
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m Dr: 2,6 m BRT: 199 | NT: 112 |
Passasjerer: 140
Fart: 24 knop Verft: Westermoen (42) +1A1,R45,Light Craft Catamaran |
Motor: 2 x MTU 12V493TY70
BHP pr motor : 1100 | KW: 810 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
15. januar 1975:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (42) til Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø. Loa: 26,67 m bred: 9,02 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Satt inn Tromsø - Vikran - Tennskjær - Lysnes og Tromsø - Finnkroken - Vannvåg - Arnøyhamn - Skjervøy. April 1977: Blir rederiet reservefartøy når "Fjordprinsessen" blir levert fra Westermoen Alta. Mai 1977: Innleid til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest. 1. april 1981: Åpner ruten Tromsø - Finnsnes - Harstad. 3. juli 1981: Lagt i opplag som reserve. April 1986: Innleid til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest for ruten Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene. Oktober 1986: Omdøpt til "Fjordkongen II" Juli 1987: Solgt til IPG Passenger Lines AS, Oslo. September 1988: Overført til Leeward Marine LTD, St Johns, Antigua. Omdøpt "Carib Link" Februar 1989: Solgt til Nevi Corporate A/S, Fyllingsdalen (IPG Passenger Liners A/S, Oslo). Registrert i NIS. Kallesignal: LCVR Høsten 1989: I opplag ved Moksheim i Karmsundet. 26. juni 1990: Solgt til Simon Møkster Rederi, Stavagner og omdøpt "Strilbris". Tilbakeregistrert i NOR. September 1993: Overført til Simon Møkster Shipping, Stavanger. 1.august 1997: Forlater Stavanger og Norge og er solgt til Naviera Cubana Caribena, Panama og omdøpt "Islamar". 1. november 2009: Solgt til Novaexim SL, Spania/Panama. Omdøpt: "Hontanas". 2018: Omdøpt "Bio Oceano I" |