Kongsbussen
Kallesignal: LKPD - IMO 7321946 - Hjemmehavn: Trondheim
Siste rederi i Norge: Fosen Trafikklag, Trondheim
|
Status:
|
Loa: 26,67 m
Br: 9 m Dr: m | De: 2,5 m BRT: 183 | NT: 112 |
Passasjerer: 140
Fart: 27,5 knop Verft: Westermoen Hydrofoil (27) DNV +1A2,R5 Light Craft Catamaran |
Motor: 2 x MTU MB12V493TY
BHP pr motor: 1100 | KW: 809 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
9. april 1973:
Levert til Fosen Trafikklag, Trondheim fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (27). Lengde: 26,67 m bred: 9 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Satt i rute Trondheim - Agdenes - Hitra - Frøya - Sula 1980: Også i rute Skansen - Vanvikan. 1988: Innredning oppgradert. 1992: Motorskifte. Motorene fra solgte "Biskopbussen". 1994: Blir registrert i PR Kystekspressen som reservefartøy i rute Trondheim - Kristiansund. April 2003: Solgt til Gustav Myrsten, Saltsjöbaden (Sverige). Beholder navnet. Desember 2003: Solgt til Bornholm Line AB. August 2004: Bornholm Line går konkurs, solgt tilbake til Gustav Myrsten, Saltsjöbåden. Lagt i opplag i Norra Hammarbyhamnen. 13. mai 2009: Solgt til Compagnie Comorienne de Navigation, Les Comores (Komorene) og omdøpt "Tratringa IV". |