SES Norcat
Kallesignal LNHV - IMO 8413784 - Hjemmehavn: Florø
Siste rederi: Ulstein Shipping, Ulsteinvik
|
Siste status: Observert i Banjul med slagside etter havari (oktober 2005)
|
Loa: 32,2 m
Br 11 m De: 3,23 m BRT: 299 | NT: 109 |
Passasjerer: 270
Fart: 42 knop Verft: Brødrene Aa (170) DNV +1A1, R25 Light Craft |
Motor: 2 x GM DDA 16V-149TIB
BHP pr motor : 2442 | KW: 1797 Fremdrift: Propell Skrog: Plast |
13. juli 1984:
Bygget ved Brødrene Aa, Hyen . Loa 32.2 m, br 11 m og sertifisert for 270 passasjerer og en fart på 40 knop. Verftet benytter fartøyet for demonstrasjon og fremvisning. 18. juli 1984: Leid ut til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø. Satt i rute Bergen - Måløy. 10. november 1984: Tilbake til verftet. Justeringsarbeid med bakgrunn i driftserfaringene. Desember 1984: Satt i Flaggruten, Bergen - Haugesund - Stavanger. Senere satt i rute Bergen - Måløy- Mars 1985: Fremdriftssystem byttet til vannjet. Påsken 1985: Leid ut på ny til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø. Satt i rute Bergen - Nordfjord. 7. juni 1985: Nytt skjørtsystem for å utjevne trykket, byttet hos Brødrene Aa. 24. oktober 1986: Kjøpt av Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø. Omdøpt: "Fjordkongen". Satt inn i rute mellom Tromsø - Harstad. November 1990: Omdøpt "Fjordkongen II", Desember 1990: Levert tilbake til verftet som en delbetaling for nye "Fjordkongen". Mars 1991: Eierskap overført til Eikefjord Marine. Mars 1992: Solgt til Ulstein Shipping, Ulsteinvik. 26. oktober 1993: Registrert i NIS, Florø. Omdøpt: "Ulstein Surfer" Juni 1994: Leid ut til Estonian New Line, Tallinn (Estland) og satt i rute Tallinn - Helsinki. Desember 1994: Utleie avsluttet. 11. juni 1996: Solgt til Gozo Channel Co. Ltd. (Albadria Sh. A.) Valetta, Malta og omdøpt "Victoria Express". Satt i rute Mgarr - Valetta. 30. september 2002: Solgt til Pleasure Sports Gambia Ltd, Gambia. Omdøpt: "Barada Princess" Oktober 2005: Observert i Banjul (Gambia) med slagside etter havari. Videre skjebne ukjent. |