Westjet
Kallesignal: - IMO 7529926 - Hjemmehavn: Mandal
Siste rederi i Norge: Haanes Rederi, Kristiansund
|
Status: Usikkert
|
Loa: 29,5 m
Br: 9,02 m Dr: m | De: BRT: | NT: |
Passasjerer: 203
Fart: 39 knop Verft: Westermoen Hydrofoil (43) NSC |
Motor: 2 x Avco Lycoming TF40
BHP pr motor: 3350 | KW: Fremdrift: Vannjet Skrog: Aluminium |
1976:
Levert av Westermoen Hydrofoil, Mandal (43) som et forsøksprosjekt til AS Haanes Rederi, Kristiansund. Fikk navnet sitt av verftet og framdriftsystemet (vannjet). Loa: var sertifisert for 203 passasjerer. 14. Mars 1978: Salten Dampskipsselskap, Bodø og Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø starter i samarbeid en rute Tromsø - Bodø. September 1978: Salten Dampskipsselskap trekker seg ut og Troms Fylkes DS fortsetter, men forkorter ruten til Tromsø - Harstad. Mars 1979: TFDS avslutter lånet med Westermoen pga høye kostnader på skipet, da spesielt bunkers. Tilbakelevert verftet. 18. juli 1980: Solgt til Alisur SA, Malaga (Spania) og omdøpt "Alisur Asul". Hjemmehavn: Tenerife. Satt i rute Las Palmas - Puerto de la Cruz. 1983: Satt i rute Beirut - Larnaca. 1986: Solgt, beholdt navnet. Passasjersetene i salongen blir fjernet og vinduene malt over. Skal visstnok vært involvert i smuglingssak på slutten av 80-tallet. 1989: Hugget i Southampton. |